Att sammanfatta skillnaden mellan kundservice och kundupplevelse är enkelt: kundservice är en enskild händelse inom kundresan, dvs när kunden vill få support och kontakt, medan kundupplevelse hänvisar till alla interaktioner en kund har med ditt varumärke.
Även om de är olika i definition, fungerar kundservice och kundupplevelse tillsammans på en mängd olika sätt och den feedback som fångas upp via kundservicen berättar mycket om din upplevelsestrategi och dina kunders uppfattning om ditt företag och varumärke.
Tillsammans möjliggör de att informationen som finns i kundservice faktiskt samlas in och presenteras för din verksamhet, då det är ett otroligt värdefullt verktyg för att kunna förbättra kundupplevelsen!
Det kan ge insikter kring många aspekter av ditt varumärke, inklusive:
- Hur du effektiviserar dina erbjudanden, och när du behöver göra det
- När du behöver eliminera produkter och tjänster som har kvalitetsproblem eller åtgärda problemen
- Hur du optimerar ditt varumärkesbudskap för att möta kundernas förväntningar
- Att analysera feedback från kundservice belyser också potentiellt allvarliga produkt- eller tjänsterelaterade problem innan de skadar ditt rykte