De senaste åren har det pratats mycket om AI och allt vad tekniken kan hjälpa oss med. Tekniken är givetvis en viktig del och en av förutsättningarna för att kunna ge en bra kundupplevelse. Men vi skulle vilja hävda att det finns fler aspekter som är ännu viktigare och utan dessa så är det svårt att leverera en bra kundservice. Utöver tekniken så är det detta som ni behöver ha på plats för att kunna ge kundservice i världsklass:
- Riktning – Ha kundresan i fokus genom hela företaget
- Kundens perspektiv – Förstå kundens perspektiv och visa empati i alla möten med kund
- Omni – Samla och integrera information på ett ställe för att bättre kunna ta hand om era kunder. Genom att samla information på ett ställe blir det tydligare för medarbetaren att se kundens resa och behov, och enklare för kunden att vara kund, då de och inte behöver repetera samma information fler gånger.
- Mandat – Tydliggör mandatet i alla led. Vad får och kan en kundservicemedarbetare erbjuda i mötet med kund. Genom att tydliggöra vilket mandatet en medarbetare har i kontakten med kund effektiviseras hanteringen och behovet av att gå till en chef för godkännande minimeras samtidigt som kundservicen blir bättre
- Lyssna och lär – Utmana dina sanningar och lär nytt