Aktuellt inom kundservice & svarsservice
Här delar vi med oss av vår erfarenhet inom svars- och kundservice samt ger värdefulla tips för hur man lyckas leverera en bra kundupplevelse.

Kundservice inom teknisk support – En nyckel till effektiv IT-support
I dagens digitala värld är teknisk support en avgörande del av verksamheter som är beroende av stabila IT-system. En effektiv IT-support säkerställer att tekniska problem

AI eller mänsklig kundservice? Så väljer du rätt för ditt företag
I takt med att kundservice utvecklas blir valet mellan AI och mänskliga kundtjänstagenter allt viktigare. Rätt balans mellan teknik och personligt bemötande kan förbättra kundupplevelsen,

Merförsäljning inom kundservice
När det kommer till att skapa framgångsrika strategier för merförsäljning inom kundservice, är det få som kan inspirera lika mycket som Alexander Fagerström. Hans erfarenhet

Trender och förändringar som formar branschen
När vi blickar framåt mot 2025 ser vi en kundservicebransch i snabb transformation, driven av teknologisk innovation, förändrade kundbeteenden och ett växande fokus på effektivitet

Responda Group firar ett framgångsrikt 2024: Tillväxt och stärkt marknadsposition
2024 har varit ett betydelsefullt år för Responda Group, med framgångsrika initiativ som förstärkt bolagets ställning som ledande aktör inom kundservice och svarsservice i Norden.

Fem framgångsfaktorer för att lyckas med förändringar i er outsourcade kundserviceverksamhet
För att era outsourcade BPO-samarbeten ska bli framgångsrika så har vi sammanställt några avgörande faktorer: 1. En kunnig och engagerad implementationsledare: Sätter tempot för projektet.

Skapa en framgångsrik kundservicestrategi
Vill du skapa en framgångsrik kundservicestrategi som stärker ditt företags relationer och driver lönsam tillväxt? Vår guide ger dig värdefulla insikter och konkreta tips för

Ett bra kundmöte
Ett bra kundmöte är grundstenen för långsiktiga kundrelationer. För att lyckas med detta krävs inte bara ett starkt kundfokus utan också rätt verktyg och strategier.

Så undviker du de vanligaste misstagen vid outsourcing av kundservice
Att outsourca sin kundservice kan vara en effektiv strategi för att förbättra verksamhetens effektivitet och kundnöjdhet, men det finns vanliga misstag som företag ofta gör.

10 saker att tänka på när du upphandlar kundservice
Funderar ni på att upphandla en kundservicelösning? Det finns mycket att tänka på när du ska kravställa inför en upphandling. Vi på Responda Group har

Undersökning: Endast 14% av kundserviceärenden löses helt via självbetjäning
Trots att många företag har gjort stora investeringar i självbetjäningstjänster så visar en ny undersökning från Gartner att endast 14% av kundserviceärenden kunde lösas helt

Responda Group – Från småföretag till marknadsledande – En entreprenörsresa
2008 grundade Joakim Ögren tillsammans med Magnus Johannessen Responda med visionen att föra svarsservicebranschen in i den digitala eran. Med teknisk expertis och en stark

Tips att tänka på vid outsourcing av kundservice
Efter många år i branschen har vi sett de vanligaste misstagen som företag gör när de outsourcar hela eller delar av sin kundservice till en

Från reaktiv till proaktiv kundservice: Så möter du framtidens kundförväntningar
Dagens kunder förväntar sig att bli informerade om allt som rör deras produkter och tjänster. Genom att proaktivt erbjuda relevant information vid rätt tidpunkt kan

5 tips för att öka tillgängligheten för dina kunder
Med över 30 års erfarenhet av att förbättra tillgängligheten för våra uppdragsgivare och leverera enastående service till deras kunder, har vi samlat våra bästa tips

Öka merförsäljningen i kundtjänst
Det finns en mängd olika sätt som en kundtjänstavdelning kan arbeta med merförsäljning och anti churn utan att kunden känner att de blir påtvingade ett

Svenskar ställer högre krav på kundservice
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) publicerade nyligen Sverigekollen 2023, en rapport som ger en överblick över kundbeteenden under det gångna året. I en värld präglad av kris

Outsourcing av IT support: En strategisk möjlighet för en effektiv verksamhet
Outsourcing av IT support har blivit allt vanligare och många överväger att outsourca sin IT support helt eller delvis för att optimera kostnader, öka flexibilitet

Omvandla kundklagomål till möjligheter
Att få kundklagomål är oundvikliga inom alla företag. Men istället för att bara betrakta dem som problem att lösa, betraktar smarta företag klagomål som värdefull

Vad händer inom branschen och vilka trender kommer vi att se mer av?
Generellt så ser vi flera trender som påverkar hur företag hanterar sina verksamhetsprocesser och hur och vad företag väljer att outsourca. En central trend som

Säkra er tillgänglighet med outsourcad kundservice
Vid stora kampanjer som t ex Black Friday eller julresan så ökar också antalet frågor från kunderna, med allt från returer och fakturafrågor till reklamationer.

Effektiv kundservice för fordon- och verkstadsbranschen
Nu det snart dags att byta däck, i och med det drar den intensiva däcksäsongen i gång. Vi på Responda Group hjälper er inom fordons-

Varför är ”Lösta ärenden vid första kontakten” en värdefull KPI inom kundservice?
Det finns flera KPI:er som är viktiga att ha i beaktan då man mäter och utvärderar sin kundservice. De vanligaste är CES, CSAT och NPS.

Är digitalisering ett hot mot outsourcing?
Digitalisering kan potentiellt hota traditionell outsourcing, t ex att arbetsuppgifter automatiseras. Genom att automatisera vissa arbetsuppgifter med hjälp av digitala lösningar kan behovet av outsourcing

Vad krävs för att lyckas med digitalisering?
För att lyckas med digitalisering krävs en välplanerad och strategiskt genomförd process som involverar flera viktiga faktorer. Där den viktigaste är att ha kunden i

Brister i kundservicen är ett stort problem för konsumenter
Konsumentverkets senaste kartläggning* visar att brister i kundservicen är ett stort problem för konsumenter. Framförallt så är det tillgängligheten som brister hos många bolag. Av

Engagemanget för kundupplevelsen hjälper dig att leverera kundservice i världsklass
Företag som fokuserar på att göra sin kundservice värdeskapande skapar också en kultur där medarbetarna känner sig delaktiga och värdefulla, de ser också sin roll

Vad är bra mått för att mäta kundupplevelse?
Det första steget i att förbättra kundupplevelsen och hantera dess många komponenter är att jämföra de aspekter av kundupplevelsen som betyder mest. Ett bra sätt

Vad är skillnaden mellan kundservice och kundupplevelse?
Att sammanfatta skillnaden mellan kundservice och kundupplevelse är enkelt: kundservice är en enskild händelse inom kundresan, dvs när kunden vill få support och kontakt, medan

Vad innebär en modern kundupplevelse eller CX?
Det pratas mycket om CX just nu, men vad är det och vad innebär det? Vi bad Responda Groups Kundserviceexpert, Christine Sivertsson berätta mer om

Kundservice vs kundupplevelse – hur skapar man en helhet?
Historiskt sett har begreppet kundupplevelse enbart setts som kontaktcentrets ansvar, men idag förstår allt fler vikten av att kundupplevelsen är en integrerad del av hela

AHT – en förlegad KPI eller ett viktigt verktyg?
AHT (Average Handling Time) har länge varit ett viktigt verktyg för kontaktcenter för att mäta hanteringstiden för uppdraget, ärendetypen och individen, men har måttet spelat

Fördelar med att outsourca under en lågkonjunktur
Under en lågkonjunktur är det många som tittar på hur de kan skära ner på kostnaderna och få mer flexibla lösningar. Att outsourca de funktioner

Vilka trender kommer vi att se inom kundservice 2023?
Det vi nog alla kan konstatera är att vi är inne i en turbulent tid med stigande elpriser, ökad inflation och ett oroligt världsläge. Under

7 tips på hur du skapar ett bra kundmöte
Kundbemötandet ska upplevas på samma sätt oavsett om du träffar personen live eller om det sker via telefon eller digitalt via chatt eller mail. För

Outsourcing av kundservice
Funderar du på att outsourca din kundservice? På Responda Group har vi över 30 års erfarenhet av att leverera kundservice inom olika branscher. Outsourcing av

Så gör du för att leverera framtidens kundservice redan idag!
De senaste åren har det pratats mycket om AI och allt vad tekniken kan hjälpa oss med. Tekniken är givetvis en viktig del och en