Konsumentverkets senaste kartläggning* visar att brister i kundservicen är ett stort problem för konsumenter. Framförallt så är det tillgängligheten som brister hos många bolag. Av alla anmälningarna som kom in till myndigheten så var 26% kopplade till problem med kundservice efter att ha köpt en vara eller en tjänst.
Enligt den nya kartläggningen så kan klagomålen delas upp i tre problemområden:
- Konsumenten får inte hjälp. T ex så är svarstiden för lång, konsumenten får inte svar på sitt ärende eller att den utlovade åtgärden inte genomförs.
- Företaget kräver ett visst kontaktsätt. T ex så kan det saknas kontaktuppgifter eller så kräver företaget en muntlig uppsägning av avtalet.
- Det saknas möjlighet att spara kommunikation. Det saknas ofta möjlighet för konsumenten att spara bevis på kommunikationen med kundservice.
Vi är experter på kundservice
Vi har i över 30 år arbetar med kundservice. Våra 500 medarbetare hanterar årligen fler än 10 miljoner kundkontakter – åt mer än 3 500 uppdragsgivare. Läs mer om hur vi kan hjälpa er eller kontakta oss så berättar vi mer! – Dina kunder förtjänar den bästa kundupplevelsen!